Ensimmäinen kokonainen päivä Afrikassa

4D858FC5-53AA-46D1-8B83-43F6F44FB4EC
Torin hulinassa aamukävelyllä. Kuva Päivi Kippola.
95F43A89-39A5-411D-8686-91F167D80525
Majapaikkamme YWCA. Kuva Päivi Kippola.

Vuorokauden mittaisen matkustuksen jälkeen lepääminen tuli tarpeeseen. Yöllä ihmeteltiin huoneessa olevaa miniliskoa ja nukkuminen oli osittain levotonta kaupungin hälinän vuoksi. Ensimmäinen kokonainen päivä Afrikassa tuntui epätodelliselta ja jännittävältä. Aamupalan jälkeen suuntasimme kiertelemään Dar es Salaamin kaupunkia. Kaupungilla riitti ihasteltavaa ja ihmeteltävää. Me ihmettelimme paikallisten elämää ja paikalliset ihmetteli meitä. Kuten osasimme odottaa, herätimme huomiota paikallisten ihmisten keskuudessa, mutta vastaanotto on ollut hyvin lämmin ja on ihanan tervetullut olo.

904ABAB7-2333-4C1B-9E02-D31E9DC3B682
Kuva Pia Pyhtilä.

Vierailukohteena ensimmäisenä päivänä oli paikallinen kirkko Intian valtameren rannan läheisyydessä. Kiipesimme kirkon kellotornin ja saimme kuulla paikallisesta kirkkokulttuurista. Kellotornista näkyi huikeat maisemat sekä kaupunkiin että merelle päin. Oman jännityksen kellotornissa olemiseen toi erittäin kova tuuli, mikä tuntui etenkin siellä korkealla. Muuten ilma on ollut ihanan lämmin, varmaankin 30 astetta.

CFF25F42-9B32-46A5-8B2B-89E6105380EC
Saksalaisten rakentama luterilainen kirkko Intian valtameren rannalla. Kuva Päivi Kippola
D52008C5-836A-4B14-B962-ADB3A53EF6C7
Tapasimme yppäriläisen perunanviljelijän, joka kertoi työstään Tansaniassa. Kuva Päivi Kippola

Ennen matkaa meitä neuvottiin varustautumaan siihen, ettei kaikki mene aikataulujen tai suunnitelmien mukaan. Saimmekin heti kokemusta tästä, sillä lentomme Mwanzaan peruuntui ja korvaava lento saatiin vasta seuraavalle päivälle, tosin heti aamu kuudeksi. Sopeuduimme kuitenkin tilanteeseen ja vietimme ihanan ja spontaanin päivän täällä Darissa. Lennon peruuntuminen tuli täysin yllätyksenä, mutta tämän kaltaisiin muutoksiin pitää vain osata suhtautua rennosti, because this is Africa!

Kun saimme kuulla, että lento peruuntui niin hidastimme tahtia ja kävimme rauhassa syömässä ruokaa ravintolassa. Siellä vierähti muutama tunti ja olihan mukava, ettei ollut kiire mihinkään. Ruokailun päätteeksi lähdimme kulkemaan osittain mukulamaisia katuja ja tutkimaan Dar Es Salaamia tarkemmin. Huomatessamme, että kello alkoi olemaan sen verran paljon, että parempi lähteä hostellille päin tuomaan turhat tavarat pois ja lähteä ostamaan iltapalaa/aamupalaa.

Kuitenkin kun tulimme hostellille niin kuulimme tien toiselta puolelta anglikaanisesta kirkosta laulua niin päätimme mennä kysyä voisimmeko tulla kuuntelemaan. Onneksi pääsimme, koska se oli niin hienon kuuloista ja ei haittaa vaikka olisimme ryhtyneet mukaan rytmiin vaikka emme tienneet sanoista mitään. Vähän ajan päästä oli kuitenkin pakko lähteä hostellille ja käymään ruokakauppaan ostoksille, koska täällä pimeällä liikkumista on vältettävä, koska se ei ole turvallista varsinkaan tytöille.

CA82C183-40BB-4CCB-A60A-B71E94AF06D1
Maanantai-illan service anglikaanikirkossa. Kuva Päivi Kippola.

Pääsimme ihan hyvissä ajoin takaisin hostellille ja jokainen sai siellä vaihtaa vähän vaatetta ja syödä mitä oli ostanut iltapalaksi. Vähän ajan päästä kokoonnuimme yhteen vielä treenaamaan lauluja mitä esitämme ja käymään päivän fiiliksiä läpi. Sen jälkeen oli aika mennä iltapesulle ja nukkumaan, koska on aikainen herätys tiedossa.

Ella ja Elina

1D3412DB-5AE3-4238-837B-5044087511A7
Ensimmäinen pallo meni sydämelliselle ja auttavaiselle kuljetusten järjestäjälle Allanille. Kuva Päivi Kippola.