Kaupunkikierroksilla Mwanzassa

Ukerewen reissu kaikkineen oli hyvin antoisa ja opettavainen. Jouduimme todistamaan majoituksemme järjestelyissä myös paikallisen lain, joka kieltää samaa sukupuolta olevien suhteet. Tästä syystä majoittuminen kahden huoneissa oli myös nuorten tyttöjen kesken mahdotonta. Apulaispiispan välityksellä saimme kuitenkin neuvoteltua alaikäisille mahdollisuuden yöpyä niin, ettei heidän tarvinnut majoittua yksin.

Aamu Ukerewella alkoi aikaisella viime minuuttien pakkaamisella ja aamupalalla, jota meillä ei oikeastaan ollut aikaa syödä. Juuri, kun olimme haukkaamassa leipää saimme kuulla, että lautta onkin lähdössä aivan pian, puolta tuntia odotettua aikaisemmin.  Ei auttanut kuin lähteä matkaan ja he jotka olivat saaneet aamupalan pöytään käärivät leivän ja kananmunan servettiin, jotta saisi aamuksi jotain syötävää matkalle. Lautalta sai onneksi ostettua evästä, joten loppujenlopuksi kukaan ei jäänyt ilman ruokaa.

Aamiainen lautalla: teetä ja vitumbua. Kuva Päivi Kippola

Itse lauttamatka meni suurimmilta osin nukkuen ja sisätiloissa ollen, sillä järvellä kävi kova tuuli ja aallokko oli hyvin vahva. Osaa porukasta kuitenkin kiehtoi sään jännittävyys ja he mielellään viettivät aikaa lautan kannella ihmetellen järven käyntiä. Lauttamatka jätti osalle porukasta hieman pahoinvointia, joka oli alkanut jo osalla edellisenä yönä. Syynä pahoinvointiin saattoi olla myös elinen helteinen päivä ja työskentely auringonpaisteessa.

Satamaan saavuttua meitä odotti vastassa hulina ja vilske johon olimme jo aikaisemmasta kokemuksesta tottuneet. Kävellessä satamasta hostellille aurinko oli miellyttävä, sää on suosinut meitä hyvin koko reissun ajan.

Takaisin Mwanzassa. Kuva Päivi Kippola

Hostellilla me vietiin tavarat uusiin huoneisiin ja sen jälkeen mentiin syömään alakertaan. Ruoan jälkeen oli suunnitelmissa lähteä kiertelemään Mwanzan keskustaan pienissä porukoissa. Osalla porukasta oli pahoinvointia ja uupumusta, joten he jäivät hostellille lepäämään siksi ajaksi. Saimme kaupungille kaveriksi suomalaisia työntekijöitä Mwanzasta, jotka osasivat opastaa meitä liikkumaan kaupungilla ja löytämään hyvät shoppailupaikat tuliaisia ja muita tarpeita varten.

IMG_6206 2
Mwanzan kaduilla oli monenlaisia aarteita: kankaita, käsitöitä, mausteita, hedelmiä. Kuva Päivi Kippola.

Keskustassa kiertelyn jälkeen toimme tavaroita hostellille ja samalla saimme ihastella kortteja ja taideteoksia, joita Mwanzalainen poika oli tehnyt, jotta voisimme ostaa niitä. Teokset olivat niin kauniita, että ne hupenivat nopeasti pöydältä ja näin me matkalaiset sekä itse myyjä olivat iloisia.  Seuraavaksi lähdimme kauppakeskukseen, jossa kävimme Mambo -nimisessä kahvilassa ja supermarketissa, josta ostimme eväitä seuraavan päivän matkaa varten.

Päivän Mwanzan kaduilla ja kauppakeskuksessa kiertelyn jälkeen huomasi kuinka erilaisissa oloissa ihmiset elävät samassa kaupungissa. On hurjaa kierrellä ensin hyvin pieniä ja köyhiä kujia pitkin ja sen jälkeen mennä suureen ja mahtipontiseen kauppakeskukseen, jossa rikkaat ihmiset käyvät elokuvissa ja muissa huvituksissa samaan aikaan, kun lähitaloissa ei ole sähköjä ollenkaan.

Vielä vähän Ukerewea. Kuva Päivi Kippola.

Shoppailun jälkeen illalla, juttelimme viimepäivien tapahtumista ja menimme pakkaamaan safari-tavarat seuraavaa päivää varten.