Safari

Aamu alkoi varhain. Afrikassa tottuu helposti luonnon luontaiseen aikatauluun: kun aurinko sarastaa, herätään ja pimeän tultua asetutaan lepäämään. Söimme aamiaisen klo 7:00.

Auringonlasku Serengetillä. Kuva Päivi Kippola

St. Dominic Nyakahojan katolinen hostelli on ollut levollinen paikka majoittua. Täällä on ollut menossa ensimmäisenä majoitusyönämme jonkin vallankumouksellisen puolueen konferenssi ja toisena yönämme taas erään evankelisen vapaan suunnan konferenssi. Konferenssien osallistujia on näkynyt lähinnä päiväsaikaan hostellin sisäpihalla. Sisäpiha oli kaunis, vihreä alue, jolla saattoi istuskella heinäkattoisten päivänvarjojen alla vilvoittelemassa.

Aamun huolena oli yhden ryhmän nuoren sairastuminen korkeaan kuumeeseen ja vatsatautiin. Konsultoituamme työskentelämssä Mwanzassa ollutta suomalaista lääkäriä, jonka tapasimme myös edellisenä päivänä kaupunkikierroksen yhteydessä, saimme kuitenkin luvan kaikki lähteä safarille, saatuamme myös potilaalle lääkkeen vointiinsa.

Masumin-safarin järjestäjät hakivat meidät hostellilta klo 8:00. Meille oli varattu 3 Toyota Land Cruiseria, joista yksi oli matkalaukuillemme. Henkilökuntaa heillä oli mukana viisi henkilöä, kolme kuljettajaa ja kaksi muuta, jotka valmistivat ateriat ja pystyttivät teltat. Poikkesimme matkalla hakemassa sairastuneelle antibioottikuurin Lähestysseuran raamattukoululta. Sitten matka alkoi.

Leijonat kävivät nojailemassa autoamme safarilla. Kuva Päivi Kippola

Matka Serengetin ensimmäiselle portille Mwanzasta on n. 130 km. Tie seurailee Victoria-järven rantaa läpi useiden kylien. Matkan aikana oli mahdollisuus seurailla paikallista elämänmenoa sekä kohtalaisen pienten kylien aamuaskareita ja ihmisvilinää. Mitä kauemmaksi päädyimme Mwanzasta, tuntui että luonto muuttui kuivemmaksi ja karummaksi. Ohitimme useamman sillan, joka ylitti kuivuneen joenuoman. Paikka paikoin oli nähtävillä tulvien muokkaamat ylityspaikat, joista näki missä vesi pahimpaan tulva-aikaan liikkuu.

Saavuimme Serengetin portille n. 2,5-3 tunnin ajomatkan jälkeen. Oppaamme noudattivat tunnollisesti nopeusrajoituksia ja välillä tuntui, että matkamme etenee turhankin verkkaisesti, mutta hyvä niin. Turvallisuus ennen kaikkea. Noin puolenpäivän aikoihin saavuimme siis portille ja pidimme n. 30 min tauon, oppaiden selvitellessä lupa-asioita ja meidän shoppaillessa matkamuistomyymälöissä sekä pienen kahvilan palveluita hyödyntäen.

Safari Serengetin keskukseen alkoi. Luvassa oli parin sadan kilometrin kuoppainen automatka Afrikan mantereen kuuluisan luonnonpuiston ytimeen villin luonnon ja savannin keskukseen. Kiertelimme päivän myös välillä päätieltä poiketen ja eläimiä bongaten.

Vieressä. Kuva Pävi Kippola

Pimeän laskeutuessa saavutimme leiripaikan, jossa yövyimme telttamajoituksessa, upean tähtitaivaan alla. Mukana kulkenut henkilökunta toivotti meidät tervetulleeksi hyvällä illallisella.

Seuraavana aamuna aurinko nousi ja valaisi jälleen upeat maisemat. Muutama vesipuhveli oli tullut aamun sarastaessa kiinnostuneina leirin laitamille. Monet linnut tervehtivät myös meitä laulullaan ja näimme myös muutaman kuumailmapallon horisontissa. Tukevan aamiaisen jälkeen purimme leirin, pakkasimme tavarat, nousimme autoihin ja jatkoimme etelään, kohti Ngorongoron pohjoista porttia sekä kohti Arushaa, jonne matkaa oli n. 390 km. Ngoronngoron kraaterin reunalla oli henkeäsalpaavat maisemat. Saavuimme kraaterille n. klo 14:30 ja siitä portille. Matka Arushaan jatkui ja klo 20 maissa olimme majapaikassamme, jossa meitä odotti ehkä koko matkamme paras majoitus ja ihana etiopialainen illallinen.